Monday, June 7, 2010

Sepanyol pilihan juara dunia

Sepanyol pilihan juara dunia




LONDON - Sepanyol dipilih sebagai pasu- kan yang akan menjadi juara pada pusi- ngan akhir Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.

Dalam satu tinjauan yang dilakukan ke atas penganalisis bola sepak semalam, juara Eropah itu menewaskan juara lima kali, Brazil.

Berdasarkan tinjauan itu, 24 responden memilih Sepanyol akan menebus kekece- waan pada kempen tahun ini dan akan menjulang Piala Dunia buat kali pertama.

Manakala 23 responden lagi memilih Brazil yang bakal memenangi trofi keenam mereka.

Begitupun, sejarah membuktikan bahawa tinjauan seperti ini tidak pernah tepat pada kejoha- nan Piala Dunia.

Pada tinjauan Piala Dunia 2006, keba- nyakan responden memilih Argentina yang akan muncul juara edisi tersebut manakala lapan daripada 96 responden meneka dengan tepat bahawa Itali bakal memenanginya.

Namun pada tinjauan terbaru ini, hanya seorang responden meramalkan skuad The Azzurri itu akan memperta- hankan kejuaraan mereka di Afrika Sela- tan tahun ini dan Argentina pula di tempat ketiga di belakang Sepanyol dan Brazil.

"Saya pilih Sepanyol kerana mereka bukan saja memiliki pemain yang berbakat, namun juga mampu bangkit menebus kekecewaan lampau mereka dalam kempen ini," kata Jean-Francois Mercier, salah seorang responden.

"Brazil adalah ancaman utama pasu- kan lain, namun adakah mereka mempunyai kekuatan untuk menghadapinya sepanjang kempen ini?"

Juara Amerika Selatan, Brazil kini berada pada ranking pertama dunia manakala juara Eropah, Sepanyol di tempat kedua.

Sebanyak 58 daripada 68 responden pula meramalkan sekurang-kurangnya satu pasukan dari Afrika akan layak ke suku akhir, pencapaian yang hanya pernah dilakukan oleh Senegal (2002) dan Cameroon pada 1990. - Reuters

No comments:

Post a Comment

tak klik, dia gila